Witamina B

Witamina B

Witamina B jest niezbędna do zachowania prawidłowego funkcjonowania organizmu i zdrowia. W tym wypadku chodzi głównie o biotynę, pirydoksynę, czy kwas foliowy – to jedne z wielu witamin, jakie należą do grupy B. Zazwyczaj się są one magazynowane w organizmie. Muszą być regularnie dostarczane, tak aby nie doszło do niedoborów i różnorodnych chorób. Nie należy zapominać o odpowiedniej diecie i suplementacji. Czym cechuje się witamina B? Dlaczego jest tak ważna dla każdego człowieka? O czym warto wiedzieć? Jakie witaminy wchodzą w skład grupy B? Kiedy sięgnąć po suplementację witaminy B?

Najważniejsze witaminy z grupy B

Okazuje się, że jest to różna grupa związków. Wśród nich najważniejsze są:

  • witamina B1 – tiamina,
  • witamina B3 – to inaczej witamina PP (niacyna),
  • witamina B5 – kwas pantotenowy,
  • witamina B6 – pirydoksyna,
  • witamina B9 – to kwas foliowy,
  • witamina B12 – kobalamina. 

Istotną cechą tych witamina jest fakt, że są rozpuszczalne w wodzie,. Ich nadmiar, jaki przyjmujemy z pożywieniem, jest wydalany wraz z moczem. Trzeba pamiętać o przyjmowaniu tych związków z dietą, jednocześnie mając na względzie, że długie przetwarzanie produktu zmniejsza zawartości witamin. Ponadto, wchłanianie jest mniejsze podczas nadużywania alkoholu. Witaminy tego typu są niezbędne do wytwarzania czerwonych krwinek, odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego, wykorzystanie energii z pożywienia i utrzymania dobrej kondycji skóry. Warto poznać działanie poszczególnych witamin, tak aby jak najlepiej dobrać je do swojej diety. 

Witamina B1 i B3

Witamina B1 uczestniczy w procesach metabolicznych, zapewnia odpowiednią pracę serca i bierze udział w procesach, jakie pozwalają wytwarzać energię. Gdzie znajdziemy tiaminę? Przede wszystkim w drożdżach, chudym mięsie wieprzowym, orzechach, białej fasoli, cze zbożowych produktach. Po preparaty z witaminą B1 powinny sięgać osoby z ubogą dietą, nadużywające alkoholu, czy przeżywające długotrwały stres. 

Jeśli chodzi o witaminę B3, odpowiada ona za działanie całego układu nerwowego. Dzięki niej dochodzi do syntezy hormonów płciowych, kortyzolu i insuliny. Istotny jest fakt, że uczestniczy w reakcjach, które prowadzą do wytwarzania energii. Niacynę znajdziemy głównie w orzeszkach ziemnych, cielęcinie, wołowinie, łososiu, halibucie, czy wędzonej makreli. Po preparaty z witaminą B3 powinien sięgnąć każdy, kto ma ubogą dietę, cierpi na zaburzenia wchłaniania, przyjmuje leki przeciwpadaczkowe i przeciwgruźlicze. 

Witamina B6 i B7

Witamina B6, czyli pirydoksyna, bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Dobrze wpływa na układ odpornościowy i ma udział w metabolizmie różnych substancji dla organizmu. Związki tego typu znajdują się w produktach zbożowych, mięsie z kurczaka, indyka, czerwonej papryce, czy też ziemniakach. Po preparaty z witaminą B6 warto sięgnąć wtedy, gdy cierpimy na niedobory. Ponadto, osoby nadużywające alkoholu także powinny mieć na uwadze takie produkty.

Witamina B7 ma spory udział w utrzymaniu dobrej kondycji skóry. Bierze udział w metabolizmie glukozy, kwasów tłuszczowych i aminokwasów. Warto podkreślić, że jest ona potrzebna do produkcji keratyny- ten związek odpowiada za mocne paznokcie i włosy. Gdzie znajdziemy najwięcej witamin z grupy B7? Przede wszystkim w mleku, wątróbce, żółtkach jaj, soi, drożdżach piwnych, kalafiorze, grochu i orzechach. Po preparaty z witaminą B6 powinniśmy sięgnąć wtedy, gdy mamy ubogą dietę i cierpimy na przewlekłe choroby jelit, które powodują zaburzenia wchłaniania składników odżywczych z pokarmów. 

Witamina B9 i B12

Nie bez znaczenia jest witamina B9, która odpowiada za rozwój układu nerwowego płodu. Umożliwia prawidłowy rozwój i wzrost komórek, jak i bierze udział w powstawaniu czerwonych krwinek. Witaminę tego typu znajdziemy głównie w produktach pełnoziarnistych, zielonych warzywach liściastych (brukselka, szpinak, sałata),  nasionach roślin strączkowych, serach dojrzewających. Po witaminę B9 sięgają głównie kobiety ciężarne i planujące ciąże, osoby starsze i nadużywające alkoholu. 

Do witamin z grupy B zaliczamy także witaminę B12, czyli kobalaminę. Jest to jedyny związek z tej grupy, który jest magazynowany w organizmie. Odpowiada za utrzymywanie i wzmacnianie prawidłowej przemiany materii. Może znacząco zmniejszyć uczucie zmęczenia i znużenia. Wraz z witaminą B6 i kwasem foliowym, ten związek bierze udział w procesie rozkładu homocysteiny. Najwięcej B12 zawierają ryby, małże, owoce morza, nerki i wątroby cielęce, drobiowe, wołowe, jaja, nabiał itp. 

Witamina B jest bardzo ważna dla naszego organizmu. Niedobory mogą wpływać na wiele dolegliwości i chorób. które wpłyną na jakość życia. Z tego względu zadbajmy o zdrową i zbilansowaną dietę, jak i po suplementację witamin z grupy B. Istnieje wiele związków, które mają dobroczynny wpływ na organizm ludzki. Jeśli nie wiemy, jakie witaminy są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, warto skonsultować swoje wątpliwości ze specjalistą. Na rynku znajdziemy sporo preparatów, które spełnią nasze oczekiwania.