Na co szkodzi witamina B?

Na co szkodzi witamina B?

Wszyscy wiemy, że witaminy są nam niezbędne do zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów. Ale wiemy też, że w nadmiarze mogą być niebezpieczne. Na co szkodzi witamina B?

Co to jest witamina B?

Tak naprawdę nie ma jednej witaminy B. Literą tą oznaczamy cały kompleks witamin. Zazwyczaj B pojawia się więc w towarzystwie cyfry, które pozwala nam zidentyfikować konkretną witaminę z tej grupy. Niektóre z nich mają też dodatkowe nazwy własne. Każda z nich ma nieco inne funkcje dla naszego organizmu, każda też w nadmiarze szkodzi na coś innego.

Witamina B1 – tiamina

Pierwszą witaminą z grupy B jest tiamina, która wyodrębniona została z otrębów ryżowych w 1911 roku. To jej odkrywca, polski odkrywca nazwiskiem Kazimierz Funk, nadał jej i jej podobnym substancjom organicznym nazwę witamina. Jej prawidłowe dawki są ważne dla funkcjonowania naszego układu pokarmowego, nerwowego oraz krążenia.

Na co szkodzi witamina B?Jednak jak wszystko w nadmiarze, również witamina B1 przedawkowana może szkodzić. Na szczęście bardzo trudno jest spożyć jej takie ilości, by do tego doszło. Nasze organizmy mają olbrzymią tolerancję na ten związek organiczny, a ponadto kiedy jest przyjmowany  pokarmem, nasze ciała po prostu w pewnym momencie przestają ją pobierać – jest ignorowana i wydalana. Przedawkowanie może więc nastąpić wyłącznie wskutek przyjmowania dużej ilości tiaminy w zastrzykach. Przedawkowanie witaminy B1 szkodzi na nasze ogólne samopoczucie. Skutkować będzie ono obrzękami, zawrotami głowy, zmęczeniem i dusznościami. W skrajnych przypadkach pojawić się mogą reakcje alergiczne takie jak obrzęk krtani i zaburzenia rytmu serca.

Witamina B2 – ryboflawina

Również witaminę B2 bardzo trudno jest przedawkować. Jest bardzo słabo rozpuszczalna w naszych jelitach, z których jest pobierana, a więc przedawkowanie doustne jest praktycznie niemożliwe. Jej nadmiar jest po prostu wydalany z moczem, nadając mu bardzo jasny, słomkowy kolor. Wciąż jednak – podobnie jak w przypadku tiaminy – można ją przedawkować, przyjmując ryboflawinę w zastrzykach.

Witamina B3 – witamina PP

Nieco inaczej jest w przypadku witaminy B3, czyli tak zwanej witaminy PP. Przedawkowana szkodzi przede wszystkim na stan naszej skóry. Po przyjęciu przekraczających dzienną normę  dawek witaminy B3 pojawią się u nas:

  • Zaczerwienienie skóry,
  • Wysypki,
  • Świąd,
  • Wypryski,
  • Suchość skóry.

Objawy skórne mijają zazwyczaj do godziny po przyjęciu nadmiarowej dawki witaminy B3, ustąpić mogą także po przyjęciu aspiryny lub ibuprofenu.

Przedawkowanie witaminy B3 szkodzi także na układ pokarmowy – powodować może niestrawność, a także nudności. Do bardziej niebezpiecznych skutków należy jednak ostra niewydolność wątroby oraz zaburzenia rytmu serca.

Witamina B5 – kwas pantotenowy

Tej witaminy właściwie nie sposób przedawkować. I całe szczęście, bo występuje w przyrodzie praktycznie wszędzie. Nie sposób znaleźć pokarmu, który nie będzie jej zawierał. Nasz organizm jest więc przygotowany na przyjmowanie jej w naprawdę znaczących dawkach i nie udało się stwierdzić, jak dużą dawkę trzeba by było przyjąć, żeby była ona toksyczna. Jeśli jednak bardzo się postaramy i będziemy regularnie przyjmować zbyt duże dawki preparatów zawierających kwas pantotenowy, to możemy ewentualnie nabawić się biegunki – w ten sposób nasz organizm oczyszcza się z nadmiaru tej witaminy.

Witamina B6

Witamina B6 to grupa sześciu różnych ważnych związków organicznych. W przeciwieństwie do większości witamin z grupy B, tutaj odnotowuje się sporą toksyczność. Przyjmowana w zbyt dużych dawkach, witamina B6 szkodzi przede wszystkim na nasz układ nerwowy. Na szczęście negatywne objawy nie są trwale, ustępują wraz z zaprzestaniem przyjmowania toksycznych dawek tej witaminy.

Witamina B7 – biotyna

Chyba każda osoba chociaż raz w życiu słyszała o biotynie. Jej rola w naszym organizmie jest niezwykle ważna, ponieważ bierze ona udział we wszystkich zachodzących w nim procesach. Powszechnie zaś polecana jest dla wzmocnienia paznokci, skóry i włosów, a więc niekiedy zażywana w naprawdę dużych dawkach. Na nasze szczęście, witamina B7 nie jest toksyczna. Nie stwierdzono takich ilości biotyny, które mogłyby nam zaszkodzić.

Witamina B9 – kwas foliowy

Witamina B9 jest kolejną ważną dla naszego organizmu substancją, jednak tutaj przedawkowanie jest już możliwe i dotkliwie odczuwalne. Prowadzić może do zaburzeń nastroju, szkodzić na układ pokarmowy, krwionośny oraz nerwowy.

Powszechnie zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego osobom w ciąży i jest to działanie prawidłowe, ponieważ jej niedobory mogą być bardzo niebezpieczne dla płodu. Pamiętać należy jednak, że również przedawkowanie witaminy B9 jest groźne. Jeśli będziemy zażywać jej zbyt wiele w czasie ciąży, to zwiększymy wystąpienie astmy u dziecka.

Witamina B12

Ostatnia z tej grupy witamin to witamina B12. Jak większość z tych witamin, ją również trudno przedawkować, jednak jest to możliwe. Negatywne skutki będziemy odczuwać zwłaszcza wtedy, gdy będzie przyjmowana w nadmiarowych ilościach przez dłuższy czas, doraźnie jest bowiem wydalana na bieżąco przez nerki. Magazynuje się jednak w wątrobie, w której pozostaje na około 400 dni. Jej nadmiar w przypadku stałego przedawkowywania prowadzić będzie do objawów alergicznych.