Warsztat samochodowy a DPF

Filtry DPF są sennym koszmarem każdego użytkownika pojazdu z silnikiem wysokoprężnym, czyli z tak zwanym dieslem. Jak się jednak okazuje coraz więcej filtrów cząstek stałych, jest instalowanych również w jednostkach benzynowych https://cemot.pl/oferta/warsztat-samochodowy-mierzyn/. Możemy spokojnie założyć, że za 10 lat niemal każdy pojazd poruszający się po drodze, będzie musiał mieć taki filtr zamontowany, jeśli natomiast takiego filtra nie będzie posiadał, prawdopodobnie będzie musiał liczyć się z tym, że będzie miał utrudnione wjazdy do niektórych miast lub przynajmniej do ich centralnych dzielnic.

Czy filtry DPF można wycinać, naprawiać lub regenerować?

Wymiana filtra DPF na nowy jest niezwykle kosztowna. W zależności od tego, jaki model pojazdu posiadamy, może koszt takiej usługi wynieść nawet 3000 zł https://readyauto.pl/o-nas/. Nie dziwi więc, że na rynku warsztatów samochodowych powstało wiele punktów, w których można filtr DPF naprawić lub zregenerować. Czy warto z takich usług skorzystać oraz, czy są one skuteczne?

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na to, że do tej pory większość napraw DPF, wiązała się z wycięciem tego filtra. Co prawda jest to proceder nielegalny, ale właściwie do niedawna właściwie nie był on specjalnie ścigany z urzędu oraz ciężko było go w ogóle wykryć. Policja nie posiadała specjalnych przyrządów do badania jakości spalin, a na przeglądach raczej mało kto zwraca na to uwagę. Z tego powodu warsztat samochodowy, który miał na szyldzie napisane naprawa DPF, w rzeczywistości był punktem, gdzie filtry te były wycinane (nie wszędzie, ale w przeważającej części).

 

Jaki wpływ może mieć wycięcie filtra DPF na samochód oraz środowisko?

To jaki wpływ na samochód oraz środowisko naturalne ma wycięty filtr DPF, możemy poczytać na różnego rodzaju forach internetowych. Faktycznie, jeżeli filtr DPF został usunięty, możemy zauważyć, że jednostka napędowa pracuje nieco sprawniej, czyli jest bardziej dynamiczna i generuje większą moc. Niestety dla środowiska naturalnego jest to destrukcyjne. Cierpią na tym również ludzie, gdyż filtr DPF odpowiadają za sporą część smogu, jaki jest generowany w miastach.

 

Czy warsztat samochodowy faktycznie może nam filtr DPF zregenerować?

Jak wspomniano wiele warsztatów samochodowych, oferuje regenerację filtrów DPF. W rzeczywistości faktycznie można zregenerować filtr DPF. Jest to koszt zdecydowanie mniejszy niż wymiana filtra na nowy. Warto jest zrobić dobry research, zanim oddamy nasze auto do tego typu usługi https://readyauto.pl/oferta/mechanika-samochodowa-szczecin/. W pierwszej kolejności musimy ustalić, czy warsztat samochodowy ma doświadczenie w regeneracji filtrów. Być może do tej pory tylko i wyłącznie zajmował się on jego wycinaniem, a faktycznej regeneracji nauczyć szybko się nie da. Dodatkowo wymagane są do tego odpowiednie maszyny oraz środki chemiczne. „Domowymi czy chałupniczymi” metodami można oczywiście film nieco udrożnić i sprawić, aby przez jakiś czas jeszcze pojeździł, ale tego typu naprawa jest bardzo krótkotrwała, działa na bardzo krótką metę, a przeważnie zostaniemy skasowani jak za rzeczywistą regenerację.

 

W jaki sposób warsztat samochodowy regeneruje DPF?

Warsztat samochodowy najpierw musi ustalić jakiego rodzaju filtr DPF w ogóle w samochodzie posiadamy. Filtrów tych są przynajmniej trzy główne rodzaje, a ich podtypów jest zdecydowanie więcej. Do najbardziej popularnych możemy zaliczyć DPF, od których domyślnie wzięła się nazwa wszystkich filtrów cząstek stałych. Taki DPF działa na takiej zasadzie, że w filtrze zbierają się cząstki stałe sadzy, które następnie co jakiś czas musimy cyklicznie wypalić, poprzez utrzymywanie przez dłuższy czas obrotów silnika na nieco nienaturalnie wysokim poziomie. Skutek takiej pracy jednostki napędowej to temperatura spalin o wyższej temperaturze, dzięki czemu sadza może zostać wypalona. Popiół opada na dno filtra, gdzie się zbiera aż do poziomu krytycznego, w którym to zapali się nam kontrolka wymiany filtra DPF https://www.cemot.pl/oferta/blacharz-samochody-szczecin/. Drugim rodzajem są filtry typu francuskiego, nazywane tak z tego powodu, że większości montowane są właśnie do aut francuskich. W takim filtrze zasada działania jest podobna jak w klasycznym DPF z tą różnicą, że do paliwa dodawany jest odpowiedni środek chemiczny, który umożliwia wypalanie sadzy w nieco niższej temperaturze, dzięki czemu wypalanie to zachodzi częściej bez naszej wiedzy. Kolejnym rodzajem filtrów cząstek stałych są filtry montowane głównie w samochodach japońskich. Filtry te mają osobny wtrysk paliwa do filtra DPF. Kiedy rozpoczynamy procedurę wypalania sadzy, paliwo dozowane jest do filtra DPF, dzięki czemu umożliwione jest skuteczniejsze wypalenie nagromadzonego węgla.

 

Maszyny i chemikalia

W zależności od rodzaju filtra konieczne będzie przy jego czyszczeniu jego zdemontowanie oraz mechaniczne wyczyszczenie, najczęściej w specjalnej komorze, w której to płyny pod wysokim ciśnieniem wypłukują sadzę oraz popiół z naszego filtra. Następnym krokiem, który musi być podjęty, jest usuwanie resztek sadzy za pomocą specjalistycznej chemii. Tylko w ten sposób usunięta sadza sprawi, że sprawność filtra powróci do akceptowalnego poziomu, przez co należy rozumieć, że filtr taki przez przynajmniej kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy kilometrów, nie będzie sprawiał problemów.