Franczyza

Franczyza

Franczyza – co powinniśmy wiedzieć na ten temat? Wiele osób poważnie zainteresowanych jest prowadzeniem własnego biznesu, jednak nie posiada pomysłu na to, aby ruszyć z działalnością. Świetnym rozwiązaniem może okazać się wówczas franczyza, która dla wielu uznawana jest za jedno z pewniejszych rozwiązań.

Czym jest franczyza? Jakie rodzaje franczyzy możemy wyróżnić? W jaki sposób system franczyzowy wspiera przedsiębiorców? O jakich dodatkowych zaletach franczyzy warto wspomnieć? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników. 

Czym jest franczyza?

Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że franczyza jest metodą dystrybucji produktów lub usług z udziałem franczyzodawcy, który ustanawia znak towarowy lub nazwę handlową marki i system biznesowy, oraz franczyzobiorcy, który płaci honorarium i często opłatę wstępną za prawo do prowadzenia działalności pod nazwą i w systemie franczyzodawcy. Technicznie rzecz biorąc, franczyza to w praktyce umowa wiążąca dwie strony to, nie zmienia to jednak faktu, że termin ten częściej odnosi się do rzeczywistego biznesu prowadzonego przez franczyzobiorcę. Praktyka tworzenia i rozpowszechniania marki i systemu franczyzowego jest najczęściej określana mianem franczyzy. Franczyza w Polsce cieszy się ogromną popularnością, co jest jak najbardziej zrozumiałe. Okazuje się bowiem, że przy odrobinie szczęścia i kapitału możliwe jest zarabianie dużej ilości pieniędzy.

Franczyza a cenne aktywo, jakim jest marka

Marka franczyzodawcy jest jego najcenniejszym aktywem, a konsumenci decydują o tym, w której firmie robić zakupy i jak często ją odwiedzać, na podstawie tego, co wiedzą lub myślą, że wiedzą o marce. Do pewnego stopnia konsumentów naprawdę nie obchodzi, kto jest właścicielem firmy, dopóki ich oczekiwania dotyczące marki są spełnione – należy o tym pamiętać. Jeśli zostaniesz franczyzobiorcą, z pewnością będziesz rozwijać relacje ze swoimi klientami, aby utrzymać ich lojalność, jednocześnie klienci zdecydują się na zakup u ciebie ze względu na jakość twoich usług i osobistą relację, którą z nimi nawiążesz. Należy jednak pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy- przede wszystkim mają oni zaufanie do marki, mianowicie chcą, aby spełnić ich oczekiwania.

Jakie rodzaje franczyzy możemy wyróżnić?

Franczyza
Franczyza

Istnieją dwa różne rodzaje relacji franchisingowych. Franczyza formatu biznesowego jest typem najbardziej rozpoznawalnym. W przypadku franczyzy w formacie biznesowym franczyzodawca dostarcza franczyzobiorcy nie tylko swoją nazwę handlową, produkty i usługi, ale cały system prowadzenia działalności, co w sposób szczególny należy podkreślić. Franczyzobiorca zazwyczaj otrzymuje od franczyzodawcy pomoc w wyborze miejsca i rozwoju, podręczniki operacyjne, szkolenia, standardy marki, kontrolę jakości, strategię marketingową i wsparcie w zakresie doradztwa biznesowego, a także wiele innych, przydatnych wskazówek. Choć mniej utożsamiana z franczyzą, franczyza tradycyjna jest większa pod względem całkowitej sprzedaży niż franczyza formatu biznesowego, z czego wiele osób może nawet nie zdawać sobie sprawy. Przykłady franczyzy tradycyjnej lub dystrybucji produktów można znaleźć w przemyśle butelkowym, benzynowym, samochodowym i innych branżach produkcyjnych, ale również w innych dziedzinach. Jak można zatem zauważyć, jest to jedno z rozwiązań, które może okazać się nadzwyczaj korzystne. 

W jaki sposób system franczyzowy wspiera przedsiębiorców?

Największe firmy, które oferują franczyzę, zapewniają systemy, narzędzia i wsparcie, aby ich franczyzobiorcy mogli sprostać standardom marki systemu i zapewnić zadowolenie klientów. Ponadto franczyzodawcy i wszyscy inni franczyzobiorcy oczekują, że będą oni samodzielnie zarządzać codzienną działalnością swoich firm, aby wzmocnić reputację firmy na swoim rynku. Wybierając system franczyzowy, w który będziemy inwestować, należy ocenić rodzaje wsparcia, jakie będzie zapewnione i jak dobrze franczyzodawca zarządza ewolucją produktów i usług, aby nadążać za zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów. Najbardziej powszechne usługi, które franczyzodawcy zapewniają franczyzobiorcom to:

  • Rozpoznawalną nazwę marki,
  • Pomoc w wyborze miejsca i jego zagospodarowaniu,
  • Szkolenia dla Ciebie i Twojego zespołu zarządzającego,
  • Badania i rozwój nowych produktów i usług,
  • Wsparcie w siedzibie głównej i w terenie,
  • Wstępny, ciągły marketing i reklama.

W istocie franczyza dotyczy wartości marki franczyzodawcy, tego, jak franczyzodawca wspiera swoich franczyzobiorców, jak franczyzobiorca wywiązuje się ze swoich zobowiązań do dostarczania produktów i usług zgodnie ze standardami marki systemu, a co najważniejsze – franczyza dotyczy relacji, jakie franczyzodawca ma ze swoimi franczyzobiorcami. Z praktycznego punktu widzenia prawne relacje nie mają większego znaczenia- najważniejsze jest to, aby obie strony odpowiednio się ze sobą rozumiały. Jest to jedyna szansa na to, że uda nam się osiągnąć ogromny sukces.